Insekt serie 2005-2010

Jeg er fasinert av paradokset at nedbrytningens arbeidere som fluer og maur har vært noen av de artene som har blitt bevart i perfekt tilstand til vår tid. De er omsluttet av harpiks fra opp til 120 million år siden - det ser ut som de kunne fly avgårde hvis de bare kunne slippe løs. Fluen som henger i harpiks er for meg både vakker og forferdelig, det ser ut som den danser, men noen av beina er vridd unaturlig og vitner om dødskampen eller dødsdansen.

"We are sometimes able to turn round our indifference to the deaths of flies into a recognition of the indifference of nature and time to our own lives and deaths, absorbing though they both seem to us" - Steven Connor from "Fly" 2006

Jeg har en dyp interesse for visdommen vi ser hos dyrene, hvordan de vet å kurere seg selv hvis de er syke ved å spise mineraler eller urter for eksempel. Kommunikasjonen dem i mellom og samspillet med alt annet, det at vi trenger maur for å hjelpe til å bryte ned kroppene våre når vi dør. Jeg har studert  og holdt på med birøkt. For meg er kontakten med denne andre insektverdenen en utvidelse av min egen bevisthet. Bildene under er olje på lerret 20x20cm og olje på kumo hada washi 20x30cm.

Why me? That is a very earthling question to ask, Mr. Pilgrim, why you? Why us for that matter? Why anything? Because this moment simply is. Have you ever seen bugs trapped in amber? Yes, well here we are Mr. Pilgrim, trapped in the amber of this moment, there is no why… All time is all time. It does not change, it does not lend itself to warnings or explanations, it simply is. Take it moment by moment and you will find that we are all, as I said before, bugs in amber. Kurt Vonnegut Jr. “Slaughterhouse 5” p76



Bath 1998 - you are mostly water my dear

En serie bilder malt i Tokyo, Japan våren 1998, da jeg bodde der som utvekslingstudent i seks måneder. Jeg malte disse portrettene av meg selv på kumo hada wasi (sky, hud, papir) et sterkt preparert papir laget av hemp, bark og lin. Malt med oljemaling. Intime, sanselige og skjøre, uttrykte de litt av ensomheten og sårbarheten ved å være helt alene i veldig fremmede omgivelser. Denne serien ble stillt ut i to steder i Tokyo, Nihombashi og Shibuya to steder i Oslo. Størrelser 40x55cm.


Bath 1996

Jeg malte en serie med mennesker i badekar, jeg var drevet av et ønske om å pirke bort i noe ubehagelig, samtidig som det var viktig at det var maleriskt vakkert.

“Marika, mirror” Acrylics on canvas 113x120cm

“Marika, mirror” Acrylics on canvas 113x120cm

“Marika in bath” Oil on canvas 100x80cm

“Marika in bath” Oil on canvas 100x80cm