Et spørsmål som opptar meg i min kunstneriske praksis, er hva er menneskelig bevissthet, i sin kompleksitet og mystikk?
I en drøm som jeg hadde og som har festet seg, drømte jeg om min egen død; jeg sank ned i dypet av et tykt, sirupsaktig, vakkert hav i høy hastighet til jeg hørte en stemme som sa “pust”,– jeg kunne puste i dette fremmede elementet og svømte opp igjen. Da jeg våknet, husket jeg lukten av sykehus-lakenet fra da jeg våknet etter tre dagers koma etter fødselen av min sønn for fire år siden. Jeg sørget, for jeg hadde ikke lagt igjen lapper til min sjelevenn og partner, der det stod “jeg elsker deg” som han trengte å finne i tomheten jeg etterlot meg. Død og mørke, livet og kjærligheten.
I kunsten min må alle disse elementene eksistere sammen og ikke separat. Nære møter mellom livet, døden, lidelse, smerte, angst, dyp kjærlighet og glede er nerver i mine kunstneriske uttrykk. Jeg vil fange noe heftig og eksistensielt.
Jeg startet min kunstfaglige utdannelse på Strykejernet i Oslo på nittitallet, hvor jeg fikk en solid malerteknisk opplæring. En stor inspirasjon for meg var ekspresjonistisk maleri, som Henri Matisse, Paul Gauguin, Edvard Munch, Ludvig Karsten, Svein Strand. Jeg var også veldig glad i Ola Billgrens monokrome malerier og Ida Lorentzens stramme lysfylte interiører. Helen Sjerfbecks sparsomme strøk og koloristisk avstemte portretter og fortsetter å inspirere meg.
Etter å ha bodd og studert videre i London i 16 år, har også den engelske kulturen preget meg. Variasjonen av kunstneriske uttrykk fra hele verden og kvaliteten på det som vises i galleriene der, har gjort varig inntrykk på meg. Jeg vil nevne Lucian Freud, Marlene Dumas, Peter Doig, David Hockney og Elisabeth Peyton som inspirasjon, i tillegg til hyppige besøk i National Portrait Gallery fra den tiden. Komposisjonene og forenklingen av motiver i japansk kunst har også hatt en sterk innflytelse på meg etter at jeg mottok et stipend for å studere i Tokyo som en del av min kunstutdannelse i England.
Tilstanden jeg befinner meg i når jeg maler er viktig for meg, og jeg jobber aktivt med tilstedeværelse som metodikk, samt ulike teknikker for å subtilt forandre bevissthetstilstander min mens jeg jobber. Jeg opplever at nye uventede motiv kommer frem og interessante bilder skapes når jeg er i denne tilstanden. Nye forbindelser oppstår gjerne da, og målet mitt er å la rasjonell tankevirksomhet vike for en intuitiv kreativ flyt der beslutninger om motiv og selve den maleriske utførelsen skjer der.